Pro divadlo ve výchově se využívá všech dostupných divadelních forem a konvencí. Jejich výběr je spojen s cílem a obsahem daného představení. Mezi nejčastěji používané způsoby práce patří tyto:
Divadlo ve výchově (Theatre in Education, TIE) je zvláštním typem divadla, které spojuje některé principy dramatické výchovy s divadlem pro děti. K nám se dostalo až v polovině devadesátých let z Velké Británie, kde vzniklo a kde je také nejvíce rozvinuto a rozšířeno. Od tradičního dětského divadla se liší použitím témat z látky školních osnov nebo témat, které na školní látku bezprostředně navazují a rozvíjejí ji. Zvolená témata jsou prezentována tak, aby provokovala k přemýšlení, srovnávání, aby docházelo k prožívání, k hlubšímu porozumění určitému problému, nikoli k jeho samotnému vyřešení. Je na každém účastníku, aby si sám vyvodil určité závěry.
Divadlo ve výchově má dva hlavní cíle, pedagogický a umělecký, které by měly být v rovnováze. Uměleckým rozumíme zvládnutí jistých dramatických dovedností, aktivní účast na řešení problému ve hře, na budování miniinscenace, na předvádění výsledků pro diváky, tj.spolužáky. Pedagogickým cílem pak rozumíme získávání nových poznatků aktivní formou, integrované učení, rozvoj tvořivosti a kritického myšlení, osobnostně sociální rozvoj žáka, především jeho sociálního cítění. V divadle ve výchově chceme dosáhnout změn v chápání zažitých názorů, jejich kritické prozkoumávání a vyvozování vlastních hodnocení. Můžeme tedy konstatovat, že divadlo zde funguje jako prostředek, jež nabízí použití divadelních metod a technik k naplnění základního primárního vzdělávacího cíle.
Miroslav Coufal
Videozáznam představení