Zpět na hlavní stránku

Divadlo FÓRUM

Pro divadlo ve výchově se využívá všech dostupných divadelních forem a konvencí. Jejich výběr je spojen s cílem a obsahem daného představení. Mezi nejčastěji používané způsoby práce patří tyto:

  1. Představení, po kterém následuje diskuse s diváky. Téma diskuse se odvíjí od cíle celého divadelního představení. Záleží na divácích, zda si zvolí za svůj cíl hlavní nebo dílčí problém, motiv jednání postav, či problém přenášejí do analogických životních situací.
  2. Představení, po kterém následuje workshop na téma z představení.
  3. Představení, po kterém následuje diskuse diváků s herci, přičemž herci zůstávají v roli a jejich odpovědi pomáhají divákům při hledání odpovědí na otázky a dále jsou diváci vybízeni k modelování situace na jevišti, a to buď slovem nebo činem.

Divadlo ve výchově (Theatre in Education, TIE) je zvláštním typem divadla, které spojuje některé principy dramatické výchovy s divadlem pro děti. K nám se dostalo až v polovině devadesátých let z Velké Británie, kde vzniklo a kde je také nejvíce rozvinuto a rozšířeno. Od tradičního dětského divadla se liší použitím témat z látky školních osnov nebo témat, které na školní látku bezprostředně navazují a rozvíjejí ji. Zvolená témata jsou prezentována tak, aby provokovala k přemýšlení, srovnávání, aby docházelo k prožívání, k hlubšímu porozumění určitému problému, nikoli k jeho samotnému vyřešení. Je na každém účastníku, aby si sám vyvodil určité závěry.

Divadlo ve výchově má dva hlavní cíle, pedagogický a umělecký, které by měly být v rovnováze. Uměleckým rozumíme zvládnutí jistých dramatických dovedností, aktivní účast na řešení problému ve hře, na budování miniinscenace, na předvádění výsledků pro diváky, tj.spolužáky. Pedagogickým cílem pak rozumíme získávání nových poznatků aktivní formou, integrované učení, rozvoj tvořivosti a kritického myšlení, osobnostně sociální rozvoj žáka, především jeho sociálního cítění. V divadle ve výchově chceme dosáhnout změn v chápání zažitých názorů, jejich kritické prozkoumávání a vyvozování vlastních hodnocení. Můžeme tedy konstatovat, že divadlo zde funguje jako prostředek, jež nabízí použití divadelních metod a technik k naplnění základního primárního vzdělávacího cíle.

Miroslav Coufal

Videozáznam představení

top ^